fredag 3 december 2010

Vad är en man

Apropå mitt tidigare inlägg om skogshuggartrenden så går det väl ihop med ett slags rådande machoideal, eller som vanligt när det gäller innerstads-stockholm, ett slags konstruerat machoideal? Dvs personer som inte är speciellt macho försöker härma macho. Nu tror säkert någon att jag ironiserar över det här med att vara macho och att jag helst sitter framför datorn och är bitter över att jag har så lite muskler, att jag önskar att jag kunde odla skägg, att jag helt enkelt inte är tillräckligt manlig. Inget kunde vara mer fel. Sanningen är att jag ibland måste tona ner min manlighet för att passa in i det här metrosexuella samhället. Jag är dessutom biologist och androgyna politiskt korrekta popnerdar vill jag helst ge på käften (de är alla hycklare, tro mig). Iaf, jag sprang på de här bilderna precis och tyckte det var roligt eftersom min forna favoritbloggare Esgieqroue en gång skrev en bloggpost om mannen på bilden nedan under rubriken "Vad är en man". Tyvärr finns inte Esgies eminenta blogg kvar på nätet längre men förhoppningsvis dyker de upp i något annat sammanhang i framtiden. Iaf, nu undrar jag, finns det någon som läser den här bloggen och INTE vet vem mannen på bilden är?

13 kommentarer:

Panzerfaust sa...

Jag måste börja skjuta djur.

Panzerfaust sa...

Kaffet, du brukar ju ha svar på allt. Vet DU tex vem bilderna föreställer?

calle sa...

Inte en susning. Ser ut som en gammal hockeyspelare, röstar S eller SD, favoritmat: flygande jacob, gillar buskis & OS.

OK, vem är det?

Panzerfaust sa...

Amen för helvete!? Ok, han är amerikan så han röstar varken s eller sd, flygande jakob finns väl inte där så det faller också. Buskis, kanske. Hockeyspelare är inte en dålig gissning. Ingen annan som vet?

Panzerfaust sa...

Ok, jag ger upp. Det är Brock Lesnar. Och han har haft det lite tungt den sista tiden.

Kaffet sa...

jag känner inte igen honom utan hans cocksword och i skägg dessutom.

Anonym sa...

den "urbana apan". som svimmar av blod men har mer knivar i köket än kirurgin. är så öppensinnad att man spyr men lika likformad som en papplåda. det är därför det finns skogshuggarprogram på tv så han slipper hugga ved själv. män asså - mer förvirrade ting än tonårstjejer. vad hände med snacka mindre och göra mera?

Panzerfaust sa...

Haha, visst den "urbana apan"! Ibland önskar man att det som förr fanns fler krig att utkämpa så man slapp fundera över vad som är det rådande mansidealet?

Anonym sa...

så går det när män inte slåss man mot man mer utan sköter via joysticks alla krig. frustrerade hjärnor skapas.jag orkar inte mer skosnöreskonversationer eller vilken krage den fula skjortan ska ha nu.

Panzerfaust sa...

Intressant, menar du att männen bakom kontrollerna till drönare i själva verket funderar över saker som vilka skor som gäller i vinter?

Anonym sa...

jag tror män är kontruerade för konkreta uppgifter och i brist på det tvingas de till absurda funderingar som de inte behärskar. det blir en overload och då skenar tanker iväg till absurdum. skosnören, skor, kragar, klockmodellerär en nivår. nästa nivå är bilar, båtar, gräsklippare. fördelen med nivå två är att de i sin tur bringar in vidareutveckling som leder till kontret arbete vilket är bra för den manliga hjärnan. däremot saknar nivå ett denna möjlighet och den "urbana apan" fastnar i ett hjul av tankar som varken närar sig ellt utveckligas till intelligens. så ja, om män fick utföra mer fysiska saker skulle samhället bli mer harmoniskt i storstadens djungel.

Panzerfaust sa...

Eftersom jag är biologist håller jag fullständigt med dig.

Nu håller det här att utvecklas till en diskussion som är på tok för smart för mig men jag blir ju väldigt nyfiken på din syn på mannens roll i det framtida urbana samhället? I takt med att allt färre skogshuggare och soldater behövs, vad kommer att hända med mannen? Är vi en förhistorisk kvarlämning utan någon roll i framtiden?

Anonym sa...

jag ser nog att det numera är en första etapp av anpassning. fortfarande väldigt trevande men dock inte att förringa. det är inte en slump av inredning, matlagning, mode allt mer blivit statusfaktor - dit män går drar de med sig makten. dessa snubbar är förvirrade, lost och rookies och därav denna absurda nötande av detaljer hit och dit. för tom jag kan inte riktigt tro att män kommer stanna i denna pubertala nivå för evigt. mäns roll kommer vara densamma som alltid - försvara, trygga och bygga. och som vanligt kommer det vara muskelarbete och konkreta lösning som deras jobb kommer bestå av. om nu alla dessa män kunde slappna av lite och tagga ner så skulle det bli lite trevligare under tiden de håller på att växa upp i nya världen. det kommer gå bra men något nytt kommer vi nog inte få se.