måndag 21 september 2009

The Horror, The Horror!


I helgen betade jag av fyra skräckfilmer jag inte sett.
Jag inledde med 'Midnight Meat Train' (2008) som jag visste var baserad på en novell av Clive Barker. Jag har såklart läst novellen som finns med på suveräna samlingen 'Books of Blood', däremot är det en ganska blek historia jämfört med noveller som tex 'Pig Blood Blues' och 'In the Hills, the Cities'. 'Pig Blood Blues' om någon borde filmas men det kanske bara är en tidsfråga? Att Clive Barker regisserade och skrev manus till en av världens bästa skräckfilmer, 'Hellraiser', vet ni ju såklart redan. Så, Barker på manus är redan i sig en tillräckligt tung merit för att jag ska bli intresserad, lägg sedan till att filmen är regisserad av japanska Ryuhei Kitamura och plötsligt är den en must-see. Ok, Ryuhei, har tidigare gjort 'Azumi' och 'Versus' och dom är väl iofs sevärda, speciellt 'Versus', men kanske inte så spännande att man går upp i brygga direkt. Men att sätta in en japansk regissör på ett manus av Barker känns ganska hett i sig. Hur är filmen då? Ganska trist tyvärr. Fotot är fint, allting är egentligen ganska fint förutom castingen. Jag vet inte vad killen som spelar huvudrollen har gjort tidigare, det enda jag vet är att han dejtar Rene Zellweger (från min flickväns glamourtidningar), iaf, han suger. Han ser ut som en typisk amerikansk snubbe som vanligtvis är med i romantiska komedier och liknande, faktum är att man blir chockad i de scener han får blodstänk på sig för man tänker "uj, jag har sett en del störda rom-coms men den här tar nog priset... och var är Rene Zellweger?". Och hans tjej i filmen ser exakt ut som Sofie Fahrman, ytterligare ett lågvattenmärke alltså. I övriga rollerna Vinnie Jones (lustigt nog den enda som känns ok i filmen), Brooke Shields (wtf?) och Quinton "Rampage" Jackson (wtf 2?). Jag vet inte, det kanske beror på att för japaner ser alla västerlänningar exakt likadana ut. Betyg 2 av 5.
Ok, film nummer två, 'From Beyond' (1986). Finns det någon skräckförfattare som skriver Clive Barker på fingrarna så är det Stephen King, haha, jag bara skojade, H.P. fuckin' Lovecraft såklart. Här har man filmat hans novell med samma namn och det är samma kille som gjorde Re-Animator, Stuart Gordon. Jag orkar inte skriva så mycket om den här egentligen förutom att den faktiskt var ganska skön. Färgerna är fina, skådespelarna och dialogen lagom goofy (it ate... his head) dessutom innehåller den lite halvabstrakt vetenskapsgoja om en maskin - the resonator - som genom en speciell frekvens stimulerar the spinal gland, vad nu det är för något (googla gärna) och märkliga saker händer. Klassisk feel-good-skräck alltså, Betyg 4 av 5.
Nu hade jag tänkt skriva om de två återstående filmerna, 'House of Wax' och 'The Funhouse', men jag orkar inte just nu, det får bli ett senare projekt.

Inga kommentarer: