måndag 7 mars 2011

Event Horizon (1997)

Dead Space 2?


Ok, det var egentligen ganska många år sedan jag såg Event Horizon senast men jag minns den som en fantastisk film. Som jag tidigare skrivit så är ju Alien en av mina absoluta favoritfilmer, likaså Hellraiser. Så vad händer fall man slår ihop dessa till en film, jo, man får Event Horizon. Anledningen till att jag bestämde mig för att skriva om den här filmen är att mitt liv har den senaste tiden kretsat runt spelet Dead Space 2. Nu är jag ingen storspelare utan en högst oregelbunden sådan, men Dead Space 2 är så sinnessjukt bra, en total flykt från verkligheten in i, tja, helvetet typ. Samtidigt som Dead Space 2 är en fröjd att spela är det en djupt obehaglig upplevelse, precis som i Event Horizon framställs allting som har med rymden att göra som ett hot. Människan är liten och bräcklig och oändligheten stor och skrämmande. Du har helt enkelt ingenting där att göra, och skulle du vara så oerhört korkad att ändå försöka dig på att mixtra med naturlagarna, well, då förtjänar du ett öde hemskare än någonting du ens kan föreställa dig. Med andra ord, Event Horizon och Dead Space 2 säljer inte in rymden vidaret bra. Jag har ju tjattrat ganska mkt på den här bloggen om rymden och hur jag, inte i ett tidigare liv, men förhoppningsvis ett senare, kommer att bege mig ut i rymden. Jag hade kunnat släppa allting i just detta ögonblick ifall NASA hade ringt och frågat ifall jag ville följa med på expeditionen till Mars, vilket skulle ta runt ett år fram och tillbaka eller? De flesta jag känner brukar säga "aldrig", när jag frågar vad de hade gjort ifall NASA ringde och bad dem hänga med, något jag inte riktigt kan förstå mig på. Ok, utan att bli för långrandig, det hade tagit sjukt lång tid och du hade varit instängd med en massa andra weirdos på en på tok för liten yta. Jag är en peoples person helt klart, utåt sett, men i själva verket lyckas jag vara social och trevlig, rent av charmig, endast i väldigt korta perioder, sen orkar jag inte upprätthålla fasaden längre. Det hade ju eventuellt kunnat bli ett problem på min marsexpedition. Sen finns det ett annat problem utöver det, det s.k. rymdvansinnet. Många tror säkert att jag skojar men det finns faktiskt, astronauter blir galna. Det har hänt en massa gånger och just nu orkar jag inte lista en massa trista exempel, inte ens länka. Googla själva istället, "astronauts + insanity" så får ni se. Bl.a. var det en rysk astronat som blev hemskickad eftersom han hotade slå ihjäl sin astronautkollega, "kom och hämta mig nu, annars dödar jag honom" och mycket riktigt så kom det en rymdfärja och körde honom hem till jorden igen. Ok, nu har jag tappat tråden, det var inte om det här jag skulle skriva. Ibland kan jag fastna i en slags loop i flera timmar och tex fundera ihop vilket soundtrack jag skulle ta med mig till rymden etc. Idag är ju kanske inte det något jätteproblem eftersom det finns ipods med 160GB minne. Iofs är det ju viktigt för mig att hålla mig uppdaterad på allt det nya som kommer och så. Fatta att komma hem efter ett år å ba "va! e inte dubstep inne längre lixom?", "Lazerstep? Vad är det?" WTF. Haha, ja jävlar. Ja, iaf, även om Dead Space och Event Horizon kanske drar ner entusiasmen lite för rymdresor men jag hade nog ändå åkt.


>
Event Horizon?

2 kommentarer:

calle sa...

Inte en chans att jag hade hakat på.

Däremot märker jag redan nu att jag kommer att lägga en väldigt massa tid på att fundera på vilken rymdmusik jag skulle haft med ifall ifall. På C90-kassetter no doubt (det säger sig självt att rymden inte gillar snubbar med iPods), vilket blir ett problem att brottas med för man hör ju om de där resorna - att det är jävligt snålt med utrymme & så. Man har sitt lilla skåp med tandborste, deo, ett extra ombyte & sin rymdoverall. Utöver det max fem pannor privat bagage eller vad-det-är annars får man hosta upp tokpriser för övervikt liksom.

Panzerfaust sa...

Jag har bott i en etta i Hornstull så länge att själva utrymmesdelen skulle nog inte vara ett problem för mig. Andra astronauter skulle dock bli trubbel.

Lägg upp din rymdspelista!