måndag 14 december 2009

In i evigheten för alltid och alltid


När jag växte upp hade mina föräldrar av någon märklig anledning boken ”Terran Trade Authority Handbook; Spacecraft 2000 to 2100 AD”. Jag läste den aldrig, jag försökte inte ens. Jag tittade bara på bilderna, fantastiskt episka drömska bilder av rymdskepp i avlägsna världar. De visade aldrig några människor, heller inga utomjordingar, bara jättelika anonyma maskiner. Jag kunde stirra på de där bilderna i timmar. De flesta var målade av artisten Chris Foss. Det var inte alls den där glassiga rymdfantasyn man fått från Star Wars och Star Trek utan en betydligt dystrare skildring av en rymd som kändes otroligt stor och väldigt ensam. Jag var för evigt hooked.

Därför har jag bestämt att hädan efter kommer alla mina inlägg hädan efter att handla om scifi på något sätt, dvs den här bloggen är numera en scifiblogg. Jag har ett par inlägg planerade, bla om 2001 nights, nyinspelningen av 2001 nights, Alien, Aliens, mina egna planer på en dag ta klivet ut i evigheten, framtiden i allmänhet, resident evil-filmerna, filmatiseringen av Doom, filmer som påminner om resident evil-filmerna och doom (tex pandorum), episk rymddisco, lite mer filosofiska spekulationer om universums hemligheter osv.

När jag i somras var på Lou Reeds sommarställe tillsammans med Lou, Polly Jester och Bruno Skär lekte vi en lek där man skulle gissa hur gamla vi skulle bli så gissade jag att jag skulle bli ca 250 år gammal. Lou Reed (som själv gissade att han skulle bli ca 45 eller något) lackade lite och sa saker som ”skärp dig” osv men jag höll fast vid min förmodade extremt höga ålder. Jag TROR att jag kommer att bli 250 år gammal eller äldre. Man måste våga tro. Några tror på Jesus, andra tror att en utomjording vid namn Xenu körde hit oss i rymdskepp som såg exakt ut som DC-8:or, andra tror att dom förr eller senare kommer att hitta "den rätta" och allt elände i deras liv kommer då på ett magiskt sätt att lösa sig och de kommer att vara för evigt lyckliga och få små tjocka fula bebisar tillsammans osv. Jag tror att jag kommer att bli minst 250 år och jag hoppas att jag kommer att få se ”brinnande attackskepp on the shoulder of Orion. C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate”. Och TROR du att jag skojar kan du dra åt helvete, din själlösa nolla.

7 kommentarer:

Kungen sa...

du var flummigare än jag trodde när jag började läsa den här bloggen. Men det är bra att du slutar snacka lajv, för det kan du inte ett skit om!

Panzerfaust sa...

vadå kan? lajv är väl en tolkningsfråga.

Kungen sa...

Du vet ingenting om medeltiden och de fantastiska hantverksmän som verkade under den tiden. Visste du att vikingarna främst var bra hantverkare, inte några vildar med horn och björnskinnsbyxor. Vikingarna byggde göta kanal, i Tyskland byggde dom hus och båtar och saker av älghorn. Det är därför älgar är så populära i tyskland idag, för dom minns vikingarna och deras hantverk. Tyskland har stannat upp industriellt efter att vikingarna drog sig tillbaka och slutade bygga grejer där nere.

Panzerfaust sa...

intressant, men vad har det med lajv att göra?

Kungen sa...

öööh, medeltidsveckan är lajv. Du dissar lajvare och jag gillar det inte. Håll dig till töntig sci-fi, robotar o skit.

Panzerfaust sa...

hörru kungen, byt alias nu och försök hitta på en ny vinkel. den här lajvgrejen du har kört med ett tag nu känns bara tröttsamt enformig. tänk om, gör bättre.

Kungen sa...

bytt alias själv din/min mupp. Du/jag vet att jag/du är du/jag, och att du/jag bara kommenterar mig/dig själv/...själv