måndag 4 januari 2010

Rymden!!!!!!!!!!!


Under julledigheten gick jag ju såklart och såg Avatar. Det var verkligen en helt ok film, visserligen lite väl mkt naturfolksromantik de där Na´Vi-folket är ju inget annat än blå rymdindianer och hela handligen är nästan identisk med Dansar Med Vargar. Men rent visuellt, 3D och allting, är den jädrigt spejsig. Snackar man Scifi finns det egentligen bara fyra filmer som är värda namnet, Alien, Aliens och 2001 och Blade Runner. Jag såg om de två första under mellandagarna och de hade nästan blivit bättre med åren. Om man bortser från själva skräckfilmsdelen, dvs den läskiga Alien, är de två, särskilt den första (från fuckin 1979!), så skrämmande snygga. Scenen när Ripley och co väcks ur sin stasissömn på gigantiska Nostromo någonstans i världsrymden skulle jag kunna se hur många gånger som helst. När besättningen sedan sitter och käkar frukost och röker cigg i mässen känns så hemtrevlig att jag skulle kunna ge ett par fingrar för att få vara med.

Ripley: Ash, that transmission - Mother's deciphered part of it. It doesn't look like an S.O.S.
Ash: What is it, then?
Ripley: Well, I, it looks like a warning. I'm gonna go out after them.

And there goes the neighborhood...


De där dagarna är förmodligen förbi. Ridley Scott blev aldrig bättre än när han gjorde Alien och Bladerunner. James Cameron gjorde ju en storslagen comeback nu med Avatar även om den helt saknar den där mörka realismen från Aliens. Det känns som att idag kan man inte göra en bra scifi-film, vara rakryggad och säga "jag står för den här filmen". Det måste alltid vara något annat, typ en satir eller annan jävla skit (ops, inget ont om Robocop, den bästa satiren någonsin). 2010 bjuder visserligen på ett par smällkarameller, The Road och Moon. Jag har höga förväntningar på dem båda. Vi får la se hur de går änna va?

1 kommentar:

Rommel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.