måndag 25 januari 2010

2001 Nights


För den uppmärksamma läsaren är ovanstående trailern för filmatiseringen (anime) av en av historierna från '2001 Nights', närmare bestämt nr 14 Elliptical Orbit. Jag hade gärna sett att alla historierna filmatiserades i kronologisk ordning men är ändå glad att någon skakar liv i det gamla mästerverket. Att det är samma snubbe som gjorde Appleseed känns ju dessutom skoj (Min japanska är lite rostig, men tja, någonting med appleseed verkar den ju ha att göra med. Eller?). Tydligen skall det redan finnas någon äldre animeserie/film som är baserad på 2001 Nights men jag har aldrig hittat den. Inte heller To verkar ha dykt upp på torrentsiterna ännu men det är förhoppningsvis en tidsfråga.

2001 Nights är ett mästerverk inom både scifi och manga. Ifall det inte hade varit för Watchmen så skulle jag säga att 2001 Nights är den bästa tecknade serien som någonsin skapats, eller kanske rent av är lika bra. Det är svårt att göra en rättvis bedömning eftersom de är totalt olika, lite som att jämföra MMA med tex strängteorin. Det går numera att plocka upp sin egna obligatoriska utgåva av denna underskattade triologi på siter som tex Adlibris för en billig peng.

6 kommentarer:

jakob sa...

Den finns inte på adlibris fuckface, står att den är tillfälligt slut, vilket innebär att den är helt slut. Eftersom den är från 1996 trycks den inte längre, finns inte heller på förlagets hemsida. Bara att adlibris aldrig plockar bort titlar så det skall se ut som att dom har så jävla mycket.

Panzerfaust sa...

Jaha, ok, det var tråkigt att höra isf.
Den finns ju även på Bokus sida: http://www.bokus.com/b/9781569311035.html?pt=search_result&search_term=2001%20nights

och där står det ingenting om att den är slut, bara att den levereras inom 26-40 arbetsdagar (wtf!?!)

Intressant att jag har en annan läsare förutom den där störda lajvaren.

jakob sa...

Woho, klart jag läser blogg, du snackade ju bara om den under julen.

Får läsa mig tillbaka på dom gamla inläggen och se om det finns något roligt.

Panzerfaust sa...

Äh, vafan? Har du inte gjort det ännu? Den här bloggen är pulitzer prize-material, men än så länge underjord.

Panzerfaust sa...

Förr läste iaf den där vrålsnygga ryskchilienskan min blogg, numera är det väldigt öde här.

jakob sa...

haha, du har ju en läsare sen tidigare i vart fall.